Esport

esport spelare

Esporten växer i rasande takt och den förväntas i framtiden bli den största sporten i världen. 2018 var det över 400 miljoner människor i världen som följde esport och sporten har växt så mycket i popularitet att det redan idag är möjligt att bli mångmiljonär på sporten.

Tanken med Cross-Fire är att hjälpa till att lyfta sporten ännu mer och att öka medvetandet kring den. Vi vill få sporten att växa ännu mer och ännu snabbare i Sverige. Vi vill att hela samhället ska börja acceptera esporten fullt ut, som vilken annan sport som helst. Ungdomarna måste helt enkelt få utvecklas med sporten och med den framtida teknologin.

Redan idag finns det svenska mångmiljonärer som inte ens fyllt 20 år, bara av att spela professionellt. Esporten är ung och som hängiven spelare så är det betydligt lättare att slå sig in bland eliten än om man satsar på t.ex fotboll eller annan fysisk sport.

Betting på esport

tangentbord som illustrerar spel onlineBetting är enormt stort världen över, men det är fortfarande fotboll och andra fysiska sporter som är populärast att betta på. Men esporten växer även här, i rasande takt. Mycket på grund av att det finns ett stort utbud av live spel som man kan följa och betta på. Faktum är att det kontinuerligt dyker upp nya bettingsajter som helt och hållet fokuserar på esporten. Det skvallrar om vilken marknad vi kan vänta oss.

Redan idag finns det ett ganska gediget utbud för dig som gillar betting på esport. De allra flesta bettingsajter och riktigt bra spelbolag erbjuder betting på de populäraste spelen som CS:GO, Dota2 och League of Legends. Men här kommer vi att kontinuerligt tipsa om bettingsajter som har fokus på esporten och som erbjuder betydligt fler spel än så. Det ska noteras att CS:GO betting är i särklass populärast när det kommer till att spela på odds inom esport. I stort sett alla bettingsidor erbjuder odds på Counter Strike, men oftast även för Dota 2 och League of Legends.

Esportens historia

E-sport är en förkortning för elektronisk sport, vilket innebär tävlingsinriktat dator och tv-spelande. Under de senaste åren har intresset för denna sport ökat kraftigt. Utvecklingen kan hänföras till den tekniska och digitala utveckling som skett under samma period. Bättre och mer högkvalitativa data och tv-spel, datorer och konsoler och inte minst större möjligheter för gemene man att nå ut till en publik med hjälp av streamingtjänster och sociala medier, har lett till e-sports framväxt.

Första tävlingarna inom dataspel

Ett spel som ofta nämns som en av pionjärerna för datorspelandet är Pong1 som kom 1972. Dataspelsbranschen har sedan dess utvecklats mer och mer. Redan åtta år efter Pong1 anordnade företaget Atari den första tävlingen i dataspelet Space Invaders. Tävlingen lockade tusentals besökare och den uppmärksamme såg att det fanns en stor marknad för tävlingar i dataspel. Härmed var grunden för det som idag är e-sport lagd.

Utvecklingen fortsatte och 1997 anordnades den första globala spelturningen kallad Cyberathlete Professional League (CPL). Därefter kom stora globala spelturneringar som bland annat World Cyber Games (WCG), Electronics Sports World Cup (ESWC) och Major League Gaming (MLG). Turningarna fick mycket uppmärksamhet, data- och tv-spelsbranschen växte och i slutet av 1990-talet myntades begreppet ”e-sport” i samband med framgångarna för dataspelet StarCraft. Sydkorea var ett pionjärland för e-sporten och redan 2000 grundades där ett e-sportförbund som löd under det sydkoreanska kultur- och idrottsdepartementet. Sydkorea anses än idag vara det ledande landet vad gäller e-sport och är långt före länder som Sverige och Norge i detta hänseende.

Senaste årens utveckling

Under 2000- och 2010-talen har intresset för e-sport ökat rekordartat. Möjligheterna för spelare att försörja sig på e-sport har även ökat i takt med den teknologiska och digitala utvecklingen. Dator och tv-spelande är inte längre bara en populär hobby, utan något som det går att livnära sig på likt sporter som fotboll och underhållning som film och musik. Streamingteknologin har varit en starkt bidragande orsak till utvecklingen. Även sociala medier som Youtube, Twitter och Facebook där spelare kan marknadsföra sig och nå ut till en stor skara människor över hela världen. Intäkterna för e-sportspelarna kommer i sin tur från reklam och liknande på dessa sidor och plattformar.

De mest talangfulla spelarna kan även delta i någon av alla de globala spelturningar som finns inom e-sporten. Den största turningen är World Cyber Games (WCG), som lockar tusentals deltagare och miljontals tittare världen över. Även finaler i spel som League of Legends (LoL) lockar miljontals tittare i nivå med antalet tittare som det brukar vara för Super Bowl eller en final i fotbolls-VM för herrar. En särskilt viktig tävling för de spelare som vill åt stora prissummor är även Dota 2-tävlingen The International, där den totala summan av prispengar är större än i någon annan tävling inom e-sport.

E-sport i Sverige

Sverige tillhör inte pionjärländerna vad gäller e-sport, men det betyder inte att e-sporten inte är stor även i Sverige. Faktum är att Sverige har fått allt större framgångar inom e-sportvärlden under senare år.

En orsak till senare tids utveckling i Sverige är den genomslagskraft som Dreamhack har haft. Dreamhack är världens största LAN-party och det anordnas två gånger om året i småländska Jönköping. Evenemanget lockar besökare från hela världen och sätter Sverige på e-sportens världskarta. Ett besök på Dreamhack är att rekommendera för den som vill se och uppleva den växande e-sporten på riktigt.